Onze houten vloot: meer dan een varend monument

Onze houten vloot: meer dan een varend monument

Geplaatst op 27-06-2022  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Frank van Unen

Al jaren heeft de vereniging het beleid om een aantal prachtige historisch houten schepen, niet alleen in de vloot, maar vooral in de vaart te houden. En de bijbehorende onderhoudskosten nemen we dan graag voor lief. Die schepen zijn:

Johanna Elisabeth. Een supersnelle single wherry, waar veel wedstrijden in gewonnen zijn. Gebouwd in 1952 door onze toenmalige bootsman Arie Adams

Waver. Een wedstrijd dubbel wherry. Hierin is het traject Abcoude – Amsterdam heel vaak winnend afgelegd. En nog steeds een heerlijke boot om in te varen.

Dolfijn. Een nog niet zolang geleden door Pem en zijn makkers geheel gerestaureerde scheehouten zeilwherry. Onze oudste boot. Altijd bijzonder om in een scheehouten wherry te varen. Neem wel even instructie, want de scheehoutjes zijn kwetsbaar. Zeilen in een Wherry is ook heel bijzonder. Eigenlijk zijn dit type schepen wat overtuigd en lopen ze niet zo hoog aan de wind, en dan is het zeilend varen een genot dat hoge eisen stelt aan de schipper !!

zeilend-scheehout

De Dolfijn in volle glorie

Dan de gewone wherry’s, ideaal voor instructie en toertochten: Drecht, Winkel en Botshol. Ook door Arie gebouwd. Beleid is om de Drecht af te stoten zodra er een zusterschip van de Gaasp leverbaar is. Winkel en Botshol, relatief nieuwer en zeker veel minder intensief gebruikt dan de Drecht, houden we.

Celeritas, een oefengiek is een zeldzaam monument. Kwetsbaar door het boordroeien, uniek comfortabel om boordroeien te leren of te toeren. Ook dit is een schip dat geregeld het water op moet.

Even in tabel:
tabel-artikel-van-unenBouwjaar en bouwer spreken voor zich. In de laatste kolom vind u respectievelijk de reserveringen = echte afschrijvingen in de periode 1 oktober 2021 t/m 31 mei 2022 (dus 8 maanden of 34 weken). De annuleringen zijn deels echte vaarbewegingen omdat de boten wel gereserveerd zijn, maar niet voor vertrek op de vereniging in het systeem zijn bevestigd en deels zijn het echte annuleringen. Maar in 8 maanden zijn het wel weinig vaarbewegingen.

En “rust roest”, dat geldt zeker voor de oudere houten schepen. Die moeten echt wel minimaal één keer per maand, maar liever vaker, op het water komen, om in goede staat te blijven. (En zeker voor deze boten geldt : na het roeien goed, ook binnenwerks, lappen en afdrogen)

drechtBoordroeien in de Drecht

En er is nog een veel gewaardeerd houten vloot onderdeel : de C1x. Een super boottype om ‘t skiffen te leren, maar bij de meeste verenigingen geleidelijk vervangen door eerst de kunststof versie en de laatste paar jaar vooral door de Lite-skif (onze Orka)

Van het bootgebruik van de C1x kan ik echt geen chocola maken. Wel is duidelijk dat 11 C1x’s nogal veel is en dat de kunststof C1x’s weinig gebruikt worden. Voor de beide C-lines komt dat vast door t gewicht. De Maatje is een echte eerste generatie kunststof boot. Misschien heeft het er ook mee te maken of een boot hoog of laag in de stelling ligt, licht of zwaar is; wellicht speelt de afstelling een rol.

In principe zijn al die schepen afgesteld op ca 70 à 75 kg lichaamsgewicht. Dat betekent dat ze geschikt zijn voor ca 65 kg tot ca 80/85 kg, omdat 10 kg meer of minder lichaamsgewicht maakt dat t schip maar ca 1 cm dieper of hoger op t water ligt. M.m. geldt dat bij een vier ook maar dan bij +/- 10 kg gemiddeld lichaamsgewicht.

Er is een simpele oefening om te zien of een boot redelijk voor je afgesteld is:

  1. Ga met gestrekte benen rechtop zitten met je armen gestrekt, riemen staan dan ongeveer haaks op de boot, houd de beide bladen gedekt, dus net onder water, en kijk dan of je lekker zit, er genoeg ruimte is boven je benen, het schip recht ligt met handen links boven rechts en of de overlap zo’n 15 à 20 cm is.
  2. Ga in uitpikstand zitten en druk beide bladen met verticaal blad uit t water, tot op je benen. Het blad moet dan net los zijn; een beetje extra ruimte mag, maar niet teveel. Houd het schip dan natuurlijk wel recht.
  3. En…. wijkt ‘t allemaal teveel af meld ‘t dan bij de materiaalcie, vraag een ervaren coach om hulp, of vraag assistentie bij iemand van de afroeicie. Ga niet/nooit/nimmer zelf “klooien”.

6-maal-c1x6 c1x’s, wachtend op roei(st)ers in één oogopslag

Vlootbehoud en de kosten daarvan

We kiezen er voor om de komende vijf of zes jaar in elk geval 4 tot 6 houten C1x’s in de vloot te houden (Weet wel dat een zgn groot onderhoudsbeurt eens in de ca 8 jaar ongeveer € 3.000,- tot € 3.500,- kost aan vooral manuren en een beetje materiaal (anderhalve week werk, dat we niet zelf kunnen). Verder geleidelijke vervanging van C1x’s door lite skif, Orka wordt al veel gebruikt, of door een coastal C1.

Bedenk ook dat zeker in het winterseizoen, veiligheid een rol speelt. Het is onmogelijk om, als je omgeslagen bent, terug te klimmen in een C1x. Het drijfvermogen van een volle C1x is minimaal. Naar de kant zwemmen zonder zwemvest is levensgevaarlijk in water van tussen de 5 en 10 graden. Dus in elk geval als je C1x vaart minimaal met z’n tweeen er op uit en telefoon mee!

En voor de liefhebbers weer een staatje:
tabel-2-artikel-van-unenHet valt op dat zelfs als we jaarlijks ca € 50.000 aan nieuwe boten investeren, we nog steeds schepen van meer dan 20 jaar oud niet kunnen missen.

Nog even heel kort ons algemene botenbeleid in een notendop:

  • Altijd goede schepen voor alle categorieën leden
  • Een moderne vloot wedstrijdboten
  • Tijdig doorschuiven van wedstrijdboten, zodat er in de recreatievloot ook altijd goede schepen zijn.
  • Voor instructie en toervloot specifiek aankopen
  • Zoveel mogelijk standaardisatie (= zo mogelijk dezelfde werf) en onderhoudsarm
  • Schepen, zo dat financieel mogelijk is, tijdig vervangen en niet wachten op einde levensduur.

En wie nog wat diepgaander van gedachten wil wisselen over onze houten vloot of wie mij de reden van de grote verschillen in het gebruik van de C1x’s kan uitleggen is van harte welkom voor een goed gesprek bij een kopje koffie.

Frank van Unen, namens de materiaalcommissie


amstel-logo-met-tekst-en-oprichting

ADRESGEGEVENS

Hobbemakade 122
1071 XW Amsterdam