Maarten Jüch, fleetowner

Maarten Jüch, fleetowner

Geplaatst op 06-09-2019  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Peter de Graaf  -  Bron: Maarten Jüch

Maarten startte vorig jaar als nieuwe commissaris vloot. Een jaar later vraag ik naar zijn ervaringen. En zeker zo interessant zijn de plannen met onze vloot en de samenwerking in de werkplaats. En dan blijkt de 145 jarige De Amstel een stevige verlanglijst binnen te halen...

Maarten 

vertelt enthousiast over zijn bestuursfunctie. Absoluut boeiend om met de vloot bezig te zijn, inzicht in het bootgebruik te hebben, met Jesse de werkzaamheden af te stemmen, met Wim de Bosbaanvloot te bespreken, maar bovenal deel uit te maken van een bestuursteam dat elkaar steunt. Je leert van brede Amstel problematiek waar je als lid geen vermoeden van hebt. Wel moet ik mijn klus goed in structuur gieten om een faire balans in de tijdbesteding te houden met gezin en werk. Tijd en prioriteit, daar draait het om.

De Ibis

Onze C3, scoort het hoogst in de afschrijving. En is daarmee een type dat schreeuwt om een tweede schip. gevolgd door de C-vieren. Het is bijzonder om te zien dat bepaalde boten hoog scoren. Die roeien blijkbaar heel erg lekker. Maar goed, ons afschrijfsysteem is de basis om te bepalen welk type aandacht vraagt qua onderhoud en uitbreiding of vervanging. Daaruit wordt een vlootplan opgesteld, aangevuld met de wedstrijdboten voor onze toppers. We hebben een vlootplan per verenigingsjaar en starten komend jaar (dat gaat gereanimeerde materiaalcommissie als eerste opstellen) weer met een driejaren lange termijnplan dat ieder jaar daarna jaarlijks wordt bijgesteld. Beperkende factor blijft het beschikbare budget dus je moet zorgvuldig keuze's maken.

maarten-juch

Maarten bij de (zijn) boten

jessebouma

...en Jesse Bouma onderhoudt

Wat komt er nu binnen een half jaar bij?

Voor de juniores dames een 4- van Filippi (type F52) met wingriggers. Een absoluut topschip voor internationaal blikken trekken. Dit is dan de opvolger van de Grote Bocht. En een acht van Filippi (F42) eveneens met wings om de achtenvloot te verjongen. Zoals gezegd een C3 en een C4 voor de instructie en recreatie. Beiden van de werf Wiersma in Heerenveen. En het lijstje sluiten we bijna af met een Filippi 2x van handelsfirma Roeigoed (bekend van de ergometers en kleding) ter opvolging van de Skagerrak. Bijna, want de wens voor een combi 2x/2- sluit het echt af. De aanschaf van een extra klapriggerwerrie (net zo als de Gaasp) volgt wellicht in 2020. Vooralsnog worden de Kom en Boerenwetering opgeknapt en goed onderhouden. 

Sommige boten uit deze lijst zijn al binnen en worden zondag 15 september rond 16.00 uur tijdens het 145 jarig jubileum gedoopt. Dat wil je niet missen!!!

Past dat allemaal in de loods?

Nee. Daarom nemen we ook afscheid van een paar boten die nu een opvolger krijgen. Zo zijn de Ocelot (1x) en juniorskifs te koop die nu al in de stelling buiten bij de Shell liggen. (Heb je belangstelling? Bel of app Maarten en doe een bod.) En we gaan de loods efficienter indelen. Er kunnen dan meer boten per stelling gelegd worden. Natuurlijk betekent dat het accepteren van iets meer kwetsbaarheid bij in en uitbrengen maar een alternatief is er niet.

Trouwens, het schadeverloop vertoont een stabiel beeld in frequentie en schadebedrag. Maar bijna alle schades zijn te voorkomen. Slecht aankomen op het vlot, een duckdalf meepakken of zelfs midden op de rivier varen en dan frontaal botsen. En slordig in en uitbrengen niet te vergeten. Om de nonchalance te reduceren overwegen we gele en rode kaarten bij vermijdbare schade toe te kennen. De boten zijn te duur en te kwetsbaar om daar heel vrijblijvend mee om te gaan.

De werkplaats vrijwilligers

We hebben een groep vrijwilligers die de bootsman assisteren bij het onderhoud. Die groep is echt onmisbaar. Daardoor blijven boten minder lang uit de vaart en kan vaak werk voorbereid worden voor Jesse. Met hun voorman Pem spreek ik dan ook regelmatig de werkzaamheden af.

Adoptie

Maarten, je voorgangers hebben regelmatig gesproken over het laten adopteren van boten door de ploeg die er veel in vaart. Die ploeg ziet er dan op toe dat de boot schoon blijft en meldt zo nodig schade en onderhoud.

Helaas, dat idee is niet aan mij overgedragen. Ik ga zeker kijken of het alsnog levensvatbaar is.

Nog iets vergeten?

Nee hoor. Iedereen behouden vaart. Vanaf de nieuwe vlotten moet dat zeker lukken.


amstel-logo-met-tekst-en-oprichting

ADRESGEGEVENS

Hobbemakade 122
1071 XW Amsterdam