Jaarlijkse Algemene Leden Vergadering

Jaarlijkse Algemene Leden Vergadering

Geplaatst op 30-11-2025  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Peter de Graaf

De première JALV van voorzitter Bart Breuk, Paul Lips Lid van Verdienste, fraai financieel resultaat, heel veel subsidie en ledengroei. Het gaat goed met de club. Houwen zo!

Met 42 stemgerechtigde leden aan boord vervulde De Amstel op vrijdag 28 november 2025 haar statutaire plicht tenminste één keer per jaar terug en vooruit te blikken. Met een stemkracht van 210 stemmen (kort lid dan 1 stem, vanaf 2 jaar lid 5 stemmen) gingen we om 20.05 uur aan de slag.

“Welkom” gevolgd door een respectvolle stilte om de overledenen Ineke van Unen-Wingelaar en Lies Smit-Schoonhoven te gedenken. Ruim 30 leden hadden de moeite genomen zich af te melden en zo kan je dus ook in de notulen komen. En verder “ingekomen” was het verslag van de kascommissie.

Nienke Engberts maakt namens De Amstel deel uit van een recent opgerichte stichting ACRC (samen met Watersportvereniging IJburg en De Hoop) die voor het steeds groeiende coastalroeien een definitief onderkomen zoekt. Die locatie aan het einde van de Bert Haanstrakade (bogen onder een brug - zoals bij de Berlagebrug) is in aanbouw en de verwachting is dat rond 2028 concrete stappen met de gemeente gezet kunnen worden. De stichting is puur gesprekspartner en De Amstel heeft nog geen verplichtingen. Komt dat wel, dan passeert dat zeker een ALV.
ALV 2025De notulen ALV 2024 gingen er gladjes doorheen. Ook het jaarverslag 2024-2025, dat een compilatie is van bijdragen van alle commissies, kreeg complimenten en een applaus bevestigde de geschiedschrijving. Bart benadrukte de grote toeloop van nieuwe leden, de open dagen, de inzet van veel vrijwilligers en sloot af met een terugblik op een geslaagd jubileumjaar.

Het meerjarenplan sluit daar naadloos op aan. De groei is met name een verdienste van een gedegen instructieteam. Nieuwe leden komen vooral uit de buurt door de centrale ligging van De Amstel. Ook is de mond-op-mond reclame een welkome bijdrage. Nieuwe leden gaan direct starten, geen wachtlijsten, indelen en hup de boot in. Varen maar.
En of het nu een vijfjaren of zevenjaren plan wordt is niet essentieel, de kern is groei en verjonging. Cijfers? De laatste twee jaar een jaarlijkse netto groei van 25 tot 40 leden.
Een zorg blijft de achterdeur waardoor er toch jaarlijks zo’n 80 opzeggers zijn, waar je veel in hebt geïnvesteerd.
Een toenemend fenomeen is het steeds vaker roeien en/of trainen overdag door de week. Dat schept een behoefte aan een aansluitende “de derde helft”. Binnenkort start een proef met op dinsdagochtend een door vrijwilligers bemande koffie-/theebar. Binden en boeien is tenslotte ook een kernaspect van het plan.

Schatbewaarder David deed financieel verslag. Wil je details? Kijk dan op het besloten site-deel en geniet van alles voor en achter de komma. De essentie bracht hij helder over.
• Sommige tegenslagen zijn niet te plannen en overkomen je. Zoals een paar tegenvallers in de keuken.
• Maar veel nieuwe leden betekent ook meer contributie inkomsten.
• Een stijging van de zaal-verhuur door de pachter waar wij van mee snoepen.
• Een prachtig positief resultaat van € 25.000 dat het verlies van vorig jaar meer dan goed maakt.
• Een ongelooflijk groot bedrag aan binnen gesleepte subsidies van gemeente, provincie en Rijk voor gebouw en vloot. Wel met de consequentie dat je er zelf ook in moet investeren. Dat wordt deels op een verantwoorde wijze geleend en deels uit de directe pot gesnoept.

Frank van Unen - onze subsidie nerd - bracht een blik achter de complexe schermen van aanvragen, verkrijgen en besteden. Een woud van regeltjes, tijdlijnen, formulieren, attent zijn op kritische datums en nog veel meer. De kern van het verhaal is dat er zowel voor gebouw, vloot als verduurzaming gemiddeld rond de 60% steun ontvangen werd op een totale investering van ruim € 250.000. Complimenten voor René Visser die grotendeels met de begeleiding van de uitvoering belast was. Frank sloot af met twee waarschuwingen: De toekomst in subsidieland is somberder door de geplande overheidsbezuinigingen en Frank sluit met dit fraaie resultaat zijn klus af en vertrouwt dat er een enthousiaste opvolger het van hem overneemt.
Frank van Unen ALV 2025Met het duidelijke advies van de kascommissie om het resultaat toe te voegen aan de algemene reserve werd de decharge vlot verleend.

Bij de begroting lichtte David toe dat de inkomsten conservatief/voorzichtig werden ingeschat en dat de uitgavenschatting voldoende marge bevat om “onvoorzien” te pareren. Hier herhaalde de kascommissie haar positieve advies.

Andries Smeding heeft zijn uiterste houdbaarheidsdatum na zeker 10 jaar kascommissie bereikt. Hans Vendrig wordt voorgesteld en benoemd als nieuw lid. Deniz Kabuk en Theo Houwink ten Cate blijven nog een jaartje.

Omdat het lekker vlot gaat, slaan we de pauze over.

Geen tegen-kandidaten betekent verkiezing bij acclamatie. Het bestuur is nu als volgt:
Voorzitter: Bart Breuk
Vice-voorzitter: Suze van Santen (volgt Joëlle Zaal op)
Secretaris: Marcel Steggerda (en Erik Kraak blijft buddy)
Penningmeester: David Rugge
Commissaris algemene zaken, communicatie en recreatieroeien: ondanks oproep nog geen kandidaat om Olga Duijn op te volgen. Er zijn twee plannen:

  1. Uitbesteden met kosten tot gevolg.

  2. De functie wordt door een collectief van vrijwilligers opgepakt, een model dat Wouter beslist ziet zitten.
    Daar beginnen ze mee, strandt dat dan volgt optie 1.

Wedstrijdroeien: Anita Meiland
Commissaris Gebouw: Marco Romano (incl. statutaire bevestiging voor 2024-2025)
Commissaris Instructie: Wouter van Ginkel
Commissaris Vloot: Sjoerd Verhallen

Alle vertrekkers werden verwend met een aandenken en de bestuurs-insignes verwisselden van drager. Suze (op vakantie) presenteerde zich met een kort filmpje, Anita en Joëlle waren verhinderd.

De Amstel kent een lange traditie van het toekennen van onderscheidingen. Bart schetst, dat veel vrijwilligers achter de schermen hun waardevolle bijdrage leveren.
Zelden in beeld maar onmisbaar voor het goed functioneren van welke klus dan ook. Paul Lips is zo’n achter de coulissen werker die ongelooflijk veel in de instructie betekent. Dat verdient respect. Vandaar dat Bart hem het insigne opspelt. Applaus!
Paul Lips lid van Verdienste 2025
Rondvraag
Een klassieker die eigenlijk beter verdient. Bijna alle problematiek kan beter en efficiënter worden gemeld zodra het probleem manifest wordt. Maar goed, daar gaan we dan:

• De schoenmaat in de boten is heel vaak 44. Dat roeit niet lekker voor de kleine (dames)voet. Probleem is en blijft dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn en de helft past niet in maatje 39/40.
• Bij de naamgeving van boten liever niet oude namen herhalen. Kies iets passends zoals bij de jeugd Dopey en Grumpey, voor de wedstrijden de OS, WK en EK roeibanen en overweeg voor de senioren Roeterstraat, OudeRai of Tabita 😊.
• De ganzenstront op de vlotten kan efficiënt bestreden worden met waterdruksproeiers zoals Evert dat kent van hockeyvelden. Hij mag het idee uitwerken.
• Een pleidooi voor een aparte paragraaf in het jaarverslag over de sociëteit en pachter wordt overwogen.
• De afroeicommissie neemt afscheid van Jan van Rookhuijzen en Reinier Nieuwenhuis.
E-mailcontact met het bestuur werkt om technische redenen met aliasnamen maar de post komt echt goed terecht.

Het slotwoord is altijd de langstverleden voorzitter gegund. Frank van Unen vat de vergadering en goede resultaten kort samen en vraagt om applaus voor de inzet van alle vrijwilligers. Het dankwoord aan het bestuur wordt ondersteund met een door Frank en Peter aangeboden energiebom (banketstaaf) als stimulans voor het nieuwe jaar.

Even geen misverstand. Dit verslag is een uit de losse pols geschreven waarneming en vervangt beslist niet de formele notulering. Die wordt onder bestuurlijke verantwoordelijkheid verzorgd door Nienke Engberts.

Peter de Graaf


amstel-logo-met-tekst-en-oprichting

ADRESGEGEVENS

Hobbemakade 122
1071 XW Amsterdam